En vurdering som skriftdesignere alltid må ta stilling til er hvordan man skal utforme den «obskure» Ø-en. Skal streken gjennom Ø krysse bokstaven helt, eller kan Ø også være åpen i midten? Og hvor tykk skal tverrstreken være? Det er jo en interessant problemstilling – særlig for utenlandske skriftdesignere som ikke bruker bokstaven selv – og vi har kikket nærmere på hvordan dette er løst i endel populære fonter.
Det vanligste er jo at streken krysser helt, men det blir fort litt trangt i de fetere gradene. Det kan man løse ved å gjøre tegnet litt bredere og/eller ved å gjøre tverrstreken tynnere. Eksempler: Myriad og Apex New:
En annen løsning er at man ikke lar tverrstreken krysse midten, men bare lar den stikke ut på utsiden. Dette ser man oftest i de feteste gradene i endel større fontfamilier – særlig hvis designeren har valgt en tverrstrek som blir tykkere med gradene. Eksempel: Interstate:
At dette er en vurdering som gjøres av den enkelte designeren ser vi i dette eksempelet – det er i utgangspunktet samme skriften, men med forskjellige løsninger fra forskjellige produsenter! Eksempler: Futura Std fra Linotype/Adobe og Futura BT fra Bitstream:
En siste variant som har dukket opp de siste årene er at man plasserer tverrstreken BARE på innsiden, og at den ikke stikker utenfor. En fordel (for skriftdesigneren) er jo at Ø da kan spaces og kernes som en O, men er den like lesbar? Eksempel: FF Signa:
Til slutt vil vi gjerne høre hva våre FontBlogg-lesere syns:
Det som jeg synes er interessant i dette utvalget er at det eneste eksempel av Ø’en laget av en skandinavisk designer er nettopp Ole Søndergaards Signa, hvor han valgte å ha streken kun på innsiden.
Ja, ikke sant? Personlig syns jeg ikke en slik Ø er særlig lesbar (den ligner ofte litt for mye på en «streket» null), men i enkelte fonter er det et designvalg som kanskje kan fungere…?
I fonten Plexes tar forresten Portugisiske Dino dos Santos den helt ut: her har Ø-en en helt horisontal tverrstrek – og kun på innsiden! :-D
På kino forleden, mens min sønn satt og sugde på Malacos jordbærsnører, gjorde jeg en interessant oppdagelse når det gjelder hvordan ø-er kan utformes. Dette produktet selges tydeligvis både i Sverige og Norge (for alt jeg vet også i Danmark), og ø-en i «snøre» var trolig av denne grunn en ø med BÅDE en skrå tverrstrek OG en aksent trema over (altså to «tødler»). En meget original idé.
Ja, dét var en original løsning! :-D
Men streken går ihvertfall hele veien gjennom ;-)
Mer om utforming av ø-er her:
http://typografi.org/galleri/slashed_o/oe_slashed_o.html
For spesielt interesserte fontblogg-lesere!